Quality time en wat Karolien daar van denkt

Ik beken: ik ben één van de 100.000 lezers van Ilse Ceulemans’ artikel ‘Is dit dan quality time’ http://charliemag.be/wereld/quality/

Net zoals velen onder jullie zat ik onder het lezen voortdurend ja te knikken, telkens ik me ergens in herkende. Jonge moeder, ja ja. Gesloopt door slaapgebrek, ja, ja. Voelt zich soms hopeloos alleen, ja ja. Steeds geprangd tussen de nood te timmeren aan een carrière en tegelijktijd de perfecte vrouw en moeder te zijn, ja ja.

Ja, ja, en nog eens ja deze mevrouw had gelijk. En dat 45-jaren plan? Dat moet zo snel mogelijk in een wetsvoorstel worden gegoten of op zijn minst ergens op een berg in een steen worden gebeiteld ter vervangingen van de 10 geboden waar tegenwoordig toch geen kat meer om geeft.  Want ja, ja en nog een ja, deze mevrouw heeft gelijk.

En toch. Waarom voeren we nog steeds dit debat? Waarom hebben we het nog steeds over waarom het zo moeilijk is voor vrouwen om carrière en kinderen te combineren? Waar zitten de mannen dan in dat verhaal? De vaders van die kinderen? En waarom lijkt part time werken of een carrière-onderbreking de enige oplossing te zijn?  Ik weiger te geloven dat het niet anders kan en hoewel het 45-jaren plan goed klinkt lijkt het mij in de praktijk niet haalbaar. Omdat het gewoon zo niet werkt.  Vergeef me de negativiteit.  Wie tien jaar lang zijn carrière op een laag pitje zet, verschijnt tien jaar later ten tonele met verouderde ideeën, is niet mee met de laatste tendensen en technieken én zal het moeilijk vinden om dat te aanvaarden. Want, hey, ok, we zijn even weggeweest, maaaaaaaaaar we zijn wel een oude rot in het vak en geen enkele snotneus moet ons gaan vertellen hoe het moet, want dat weten we allemaal zelf best. Dezelfde houding van die oudere collega –  iedereen heeft er zo wel eentje – die koppig vasthoudt aan voorbijgestreefde technieken want ‘zo doen wij dat hier al jaren, ik zou niet weten waarom dat ineens niet goed meer is.’

En dan nog wat. Dit gaat niet in goeie aarde vallen, ik voel het aan mijn water, maar ik ga het toch zeggen: vrouwen van 45 of meer worden voor bepaalde functies gewoon niet meer aantrekkelijk gevonden. En punt. Hoewel het bij wet verboden is te discrimeren op basis van leeftijd gebeurt het toch. Loop even een winkel binnen van een grote kledingketen en maak een schatting van de gemiddelde leeftijd van de winkelmeisjes? 45+? Nope. Tenzij het gaat om een kledingszaak ‘voor de rijpere dame’. Dan staat het wel goed, zo’n deerne van 45 of meer.

Of ga even een wandelingetje maken in een kantoorwijk, gooi een snelle blik op de receptiebalie terwijl de schuifdeuren open-en dichzoeven en maak nog eens een schatting van de gemiddelde leeftijd. 45+? I think not.

Of zijn het alleen de vrouwen met hoge functies die het moeilijk vinden om werk en gezin te combineren? Zijn het alleen de hoogopgeleide vrouwen met een masterdiploma, zoals diegenen waar Ilse het in haar artikel over heeft, die soms met de handen in het haar zitten? Nogmaals: I think not. En niet elk gezin beschikt over voldoende inkomsten om te kunnen beslissen minder te gaan verdienen. Parttime werken is niet voor iedereen een optie.

Misschien moeten we wat meer werk maken van alternatieve ideeën? Zoals tele-werken, van thuis uit? Dit lijkt misschien moeilijk te controlen voor de baas maar een beoordeling op basis van resultaten kan hier een oplossing bieden.

Ook bedrijven kunnen kunnen hun steentje bijdragen. In traditioneel meer vooruitstrevende landen zoals Zweden, zijn er bedrijven die in kinderopvang voorzien. Mama werkt op de eerste verdieping maar kan van tijd tot tijd even gaan kijken in de crèche, één verdiepje lager. Om borstvoeding geven, bijvoorbeeld. En kan de hele middagpauze met haar kind doorbrengen. En hoeft om zes uur niet razendsnel het kantoor uit te stuiven om nog op tijd bij de crèche te zijn, vóór die sluit

Het zijn maar ideeën, in mij opgeborreld na het lezen van dat ondertussen beroemde artikel. Feit is dat het meer vragen oproept dan antwoorden geeft, toch wat mij betreft, maar misschien was dat net de bedoeling? De maatschappij even wakker schudden en doen nadenken?

Alleszins, ik ga het hierbij laten. Tijd voor quality time.

This pretty much sums it up...

This pretty much sums it up…

Geef een reactie

