No More Mr. Nice Guy (goeie voornemens)

Nieuw jaar, dus nieuwe goede voornemens. Dit keer staat er iets nieuws op mijn lijstje van evergreens zoals ‘afvallen’, ‘meer sporten’ en ‘minder stressen’, namelijk : minder lief willen zijn voor iedereen. Ja, dat hebben jullie gelezen, het staat er inderdaad : minder lief willen zijn  voor iedereen. En liever voor mezelf. Wat minder zelfopoffering ten bate van anderen en wat meer aandacht voor mijn eigen prioriteiten. Niet omdat lief zijn voor anderen slecht is. Helemaal niet. Maar omdat lief zijn voor anderen een boomerang-effect zou moeten hebben  zodat anderen ook  lief zijn voor jou, en dat wanneer dit niet het geval is het nodig is de vraag te stellen: ben ik nou lief of gewoon dom? Vermoedelijk is het laatste waar. Het begint deze eeuwige Alice in Wonderland te dagen dat niet iedereen lief wil zijn voor anderen, dat sommige mensen gewoon gebruik maken van goedheid en hulpvaardigheid om hun eigen kleine brandjes te blussen en zodra dat is gebeurd verdergaan met hun eigen leven terwijl jij achterblijft met je eigen laaiende vuren zonder zelfs maar een emmer om water mee te pompen want die heb je in al je goedheid aan nog iemand anders uitgeleend.

Dus vanaf nu vul ik geen afwachtende stiltes meer in met: ‘geen nood, ik zal het wel doen’, neem ik geen vervelende taken van collega’s over enkel en alleen om hen het leven makkelijker te maken en parkeer ik op mijn eigen ruime plek in plaats van mijn auto tegen een paal te rammen omdat ik die zogenaamd minder handige collega mijn plaats afstond. Ik leen enkel nog uit wat ik zelf niet meteen nodig heb, rijd geen  tientallen euro’s benzine meer op om iemand een treinkaartje van een euro te helpen besparen en doe afstand van mijn officieuze positie als hofleverancier voor bedrijfsfeestjes. Zo, dit voornemen staat zwart op wit. De eerste stap bij de AA (Anonieme Altruisten) is toch erkennen dat je een probleem hebt en eraan willen werken, niet?

PS:  Wie mijn hulp écht nodig heeft kan natuurlijk zoals altijd op me rekenen.

altruism

Getagged , ,

Geef een reactie

