Dingen die ik mis van thuis: kerstsfeer

Kerstsfeer2%20Ik hou van kerstsfeer. Met kerstsfeer bedoel ik de lichtjes en de lampjes, de ballen en de bollen en de pluchen beestjes met rode kerstmutsen en dito sjaaltjes om gezellig ergens op de kast te stallen. Al de rest kan me gestolen worden. Laat mij maar door de donkere koude straten wandelen met twinkelende lichtjes boven mijn hoofd, terwijl de rest van de mensheid druk bezig is met het uitpakken van foute cadeaus en het binnenduwen van cholesterolverhogende en aderverstoppende feestgerechten.

Toegegeven, hier in Barcelona is het iets moeilijker die typische kerstsfeer te creeëren die we zo goed kennen in de noordelijke landen. Een warme glühwein drinken bij 14 graden, het is toch niet hetzelfde. En door de straten wandelen om ‘naar de lichtjes te gaan kijken’ met niks dan een trui aan want een jas is te warm… het doet toch allemaal een beetje afbreuk aan de sfeer. Dus toe te voegen aan de lijst  van ‘dingen die ik mis van thuis’ : een échte koude kerst met vriestemperaturen, wolkjes bevroren adem en ijspegels aan de kersstal waar Flip-den-ezel gezapig naar de sterren staat te kijken.

De klimatologische condities niet te na gelaten, doe ik echt wel mijn best om die Belgische kerstsfeer zo goed mogelijk op te roepen. De kerstboom  is gisteren gezet (en bijna omvergetrokken door een nieuwsgierige Kai), een zingende kerstman hangt aan de deur (paniekaanvallen veroorzakende bij het eerder vermelde nieuwsgierige aagje) ,  Maria is in honderd stukjes uiteengespat op de stenen vloer (en moet vóór kerst vervangen worden want hoe moet anders het Kindeke Jezus geboren worden ?) en  er hangen genoeg lichtjes om Mas d’en Gall te lokaliseren vanuit het ISS-ruimtestation. En voor de kou zal ik de stoof dan maar uitlaten, zekers?

Getagged ,

Geef een reactie

