Herfst

Ik merk wel dat het ondertussen herft is, ja. Omdat de zon een ‘s morgens een stuk lager hangt en met zijn felwitte licht de autobestuurders op de A2 verblindt met een rits ongevallen tot gevolg. De wegen liggen hier niet bezaaid met blaadjes maar met schokdempers, glasscherven en stukken achteruitkijkspiegel.

Ik mis het enkelhoge pak rode en gele bladeren dat vroeger, toen de Amerikaanse eik nog geen verboden zonevreemde uitheemse boomsoort was, ons stuk van de Kloosterstraat bedekte en waar het zo leuk doorbanjeren was. Om 4 uur ‘s avonds liep ik van school naar huis, vrolijk doorheen het goudgele bladerdek stampend en kleine wervelwindjes van blaadjes veroorzakend terwijl vlak voor me de zon vuurrood onderging. In het weekend was het heerlijk eikels rapen voor de varkens van de kinderboerderij. In ruil voor 10 kilo eikels kreeg je een gratis ritje op de pony, meen ik me te herinneren. En ter hoogte van de bushalte aan het voetbalplein, woonde een eekhoorntje in één van de eiken. Stond je ‘s morgens op de bus te wachten dan zag je de kleine rakker wel eens naar beneden komen spurten of door de takken springen. Ik heb hem later nog van straat geraapt. Overreden natuurlijk.  Want eekhoorntjes zijn al even verboden en zonevreemd als Amerikaanse eiken. Hij lag daar midden op de baan en werd keer op keer overreden. Het enige wat nog recht bleef en meedeinde op de wind was zijn pluimstaart. Ik heb hem dan maar met een tuinschepje van straat geschraapt en begraven in het kleine bos in onze achtertuin, onder de zilverberken. Want ook eekhoorntjes hebben recht op een waardig levenseinde.

De bomen in de Kloosterstraat zijn ondertussen vervangen door bloembakken en jonge dunne exemplaren van een inheemse soort. Het zal wel jaren duren voor ze de majestueuze afmetingen van mijn Amerikaanse eiken bereiken, als ze al niet eerder gekapt worden omdat de bewoners klagen over de overlast van vallende bladeren of epidemies van processierupsen. Maar rond deze tijd van het jaar banjer ik in gedachten wel eens door dat goudgele bladerdek, terwijl een eekhoorntje met me mee springt van boom naar boom en de zon bloedrood ondergaat. Prachtig.

Kleine rakker

Kleine rakker

Getagged , ,

Geef een reactie

