Verstand

Ik pretendeer zeker niet iets af te weten van de werking van het gerecht, en nog minder van het Amerikaanse en laat staan van de specifieke toepassingen en variaties in Florida, maar wil toch wel even kwijt dat er naar mijn bescheiden mening een dikke haar in de boter, een vlieg op de lamp of een dol op de lampadeir zit als iemand straffeloos een ongewapende tiener mag neerschieten. En ik ga hier niet ingaan op rassenproblemen en wie er wit en wie er zwart was en wat er zou gebeurd zijn mocht Trayvon Martin een andere kleur hebben gehad, want wat doet dat er eigenlijk toe? Het verandert niks aan de zaak is en de zaak is dat een jonge gast op een donkere en regenachtige avond werd omvergekogeld omdat hij besloot even om wat snoep en een blikje frisdrank te gaan. En het kan me niet schelen dat Mr. Zimmermann meende uit zelfverdediging te handelen, het kan me zelfs niet schelen of Trayvon hem al dan niet een mep verkocht, mensen zomaar neerschieten kán niet.. En het kan er bij mij niet in dat Mr. Zimmermann niet eens veroordeeld is wegens doodslag of overmatig geweld of iets anders in die zin. Ik weet niks van de werking van het gerecht, en nog minder van het Amerikaanse en laat staan van de specifieke toepassingen en variaties in Florida, maar ik weet wel dat Stand Your Ground een miskleun van jewelste is en dat Trayvon Martin niet het eerste en niet het laatste slachtoffer zal zijn. En ik ben blij te merken dat er nog meer mensen, al dan niet met verstand van gerechtelijke werkingen en wetten, daar hetzelfde over denken.

Getagged , ,

Geef een reactie

