De wet van de sterkste

In  één van mijn eerdere blogs deed ik al eens het Spaanse concept van ‘chuloplayas’ uit de doeken. En wie werkt in de zonnebanksector, weet dat hij eerder vroeg dan laat met één of meerdere chuloplayas van doen zal hebben.  Ik ook dus. Vandaag nog.  Chuloplayas-klant laat te laat weten dat er een bestelling schade heeft opgelopen tijdens het transport (meneer was met verlengd weekend), ik laat hem weten dat ik het materiaal niet gratis kan reponeren, Chuloplayas-klant begint te brullen en luid op de borst te kloppen in de hoop mij daarmee te intimideren en alsnog het gelijk aan zijn kant te krijgen.  Beste mensen, even de aandacht voor dit breaking news: ZO WERKT DAT NIET.  Ik besef dat de geachte heer Darwin ons indertijd leerde dat de wet van de sterkste op aarde van kracht is en ik twijfel er niet aan dat dit nog steeds het geval is in de savanne, het kabouterkesbos en owimbowe owimbowe the mighty jungle, maar in de cementen wereld van de verkoop is er een andere wet van toepassing. De wet van de diplomatiekste, de wet van de grootste stroopsmeerder, de wet van de breedste glimlach.

Ik zie hier en daar al wenkbrauwen de hoogte in gaan en voorhoofden fronsen: ‘was dat niet de wet van de meeste centen?’, dus ik zal het even toelichten. Centen zijn ui-te-raard belangrijk maar wie iets gedaan wil krijgen kan maar beter naast zijn centen een Colgate-glimlach klaarhouden en leren vriendelijk en beleefd uit de hoek te komen. Af en toe een spitsvondige kwinkslag aan het discours toevoegen levert extra punten op. Had de Chuloplayas-klant mij vriendelijk verzocht hem te helpen met een probleempje, bescheiden toevoegend dat hij best wel weet dat hij eigenlijk wat te laat belde, maar God, wat was het een hectisch weekend en hij was de tijd helemaal uit het oog verloren en écht, volgende keer zal hij eraan denken het goed te doen en blablabla, dan had de Chuloplayas nu reeds 6 nieuwe lampen in zijn bezit gehad zonder daarvoor extra te betalen. Want ik had  even over mijn hart gestreken en gezegd: och, wat is 60€ op een bestelling van 1.000€, de arme schat zit al tot zijn over zijn oren in de problemen, we zullen een handje toesteken…

De chuloplayas-klant verkoos evenwel de gorilla-tactiek, brulde luid, klopte zich op de borst en deed zijn best de grijze bureaumuis in mij tot de snorharen te doen trillen van schrik. En de grijze bureaumuis rebelleerde en besloot dat er vandaag geen uitzonderingen op de regel worden gemaakt, dat we niemand een handje gaan toesteken en dat de gorilla maar best zijn portemonne van onder de bananenbladeren vandaan haalt wil hij deze week nog nieuwe lampen. En lachte haar Colgate-glimlach bloot.

grijze muis

Getagged , , ,

Geef een reactie

