Aan de slag

Ben weeral een weekje terug aan de slag na mijn 16 weken bevallingsverlof. Ja, de tijd vliegt snel, zeg dat wel… Wat me aanvankelijk een zee van tijd leek is voorbijgegaan als een vliegescheet

Zoals ik gevreesd had, is het seizoen in mijn afwezigheid redelijk chaotisch verlopen.  Understatement van het jaar. Ben al een week bezig met klanten gerust stellen, bestellingen versturen die ergens waren blijven plakken en vooral met proberen de hiaten en lagunes in de stocks te vullen. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik mijn werk altijd perfect doe en nooit fouten maak. Belange na niet. Alleen maar dat anderen er duidelijk nog minder van bakken dan ik.

Mijn toewijding aan dit bedrijf werd overigens wel beloond: het heilige werkschema van 9-13.30h (met halfuur verplichte koffiepauze) en van  15.00h-19.00h, is voorlopig voor mij vervangen door een ietwat flexibere werkdag van 09.00-14.00h en 15.00h-18.00h. Niet vanzelfsprekend, hoor, in dit bedrijf. Het was dan ook met bibberende beentjes dat ik het kantoor van mijn baas binnenliep om het voorstel te doen. Ik zag hem snel een mentaal rekensommetje maken en op 8 uren uitkomen, dan nog wat wikken en wegen (‘als ik dit nu toelaat, wie kan er dan nog komen en hetzelfde vragen en als ik het niet toelaat wat zijn dan de alternatieven?’) en uiteindelijk  dan toch toestemmen. Voorlopig tot Kai naar school gaat en op voorwaarde dat ik, wanneer nodig, tot 7 uur blijf. Het lijkt misschien een kleine overwinning, maar voor mij is het een wereld van verschil.

Die vreemde werkuren zijn overigens vrij normaal in Spanje. Er begint wel een kleine verschuiving op gang te komen richting kortere middagpauzes, want laten we wel wezen, met uitzondering van een paar oudjes slaapt er niemand nog tijdens de siesta en ook de hitte is in dit airconditioned tijdperk niet langer een excuus om te luieren en de rolluiken te laten zakken.  En het vooruitzicht om ‘s avonds wat vroeger thuis te zijn, zoals in de rest van Europa, blijkt ook voor Spanjaarden steeds aantrekkelijker. Bovendien bleek nog niet zo lang geleden uit een Europese studie dat Spanjaarden weliswaar van alle Europeanen de meeste tijd doorbrengen op kantoor maar desondanks toch nog het minst productief van allemaal zijn. Dan kunnen we beter wat vroeger opkrassen en thuis de nietsnut uithangen, toch?

Let-get-Back-to-work

Geef een reactie

