Vliegangst

crash

Doodsbang was ik ervoor. Vliegangst in het kwadraat. De beelden die door mijn hoofd spookten hadden evenwel niets van doen met neerstortende vliegtuigen, brandende motoren of ontbrekende life jackets, maar wel alles met huilende baby’tjes, boze mede-passagiers en schele koppijn na twee uren ‘flight from hell‘. Zou ik nu wel of niet mijn nog geen drie maanden oude zoontje meenemen op een uitstapje naar België? Wat als hij de hele vlucht zou huilen? Of erger nog, de ganse drie dagen wegens totaal uit zijn routine gerukt? En wat als ik hem thuislaat bij de papa? Zou hij dan de mama niet al te erg missen? Of erger nog: zou hij me bij terugkomst dan nog wel herkennen? Ik stond echt in dubio, maar ik nam geen enkel risico: ik consulteerde even het alleswetende Facebook-publiek. Die me massaal aanmoedigden dapper met baby op de arm dat vliegtuig op te stappen. En die andere passagiers? ¡Que les den!

Een vriendin hebben die stewardess is bij Brussels Airlines helpt natuurlijk ook. De purser van de vlucht Barcelona-Brussel was verwittigd dat ik aan boord zou zijn met mijn ultra-schattige ukje* en rolde de rode loper uit. Ik werd aan boord geholpen met een service die de koninklijke familie, toch wel wat gewend, groen zou doen uitslaan van jaloezie. En het heeft jullie geen cent belastinggeld gekost, dus dat is ook meegenomen. Gewapend met een papfles om de luchtdruk in de oortjes tegen te gaan, nestelde ik me in mijn stoel en wachtte bang het opstijgen af. Helaas pindakaas: Kai had eerder honger en liet dat duidelijk, en met enig volume, merken. De papfles was dus al leeg nog voor we opgestegen waren en ik begon serieus peentjes te zweten. De purser had me wel gezegd dat de meeste baby’tjes geen last hebben van druk in de oren, maar wat weet  zo’n man daar nu van, hè?  Pero mira por donde, hij had gelijk! Op wat licht gepruttel nu en dan na, heb ik Kai van de hele vlucht niet meer gehoord. Lag rustig te doezelen op mijn schoot.  En op de terugweg net hetzelfde, ondanks het feit dat we drie uur vertraging hadden door de staking van de luchtverkeersleiders in Frankrijk en we twee uur aan boord hebben zitten wachten tot we mochten opstijgen. Het was bloedheet in de cabine, de man naast mij was onvriendelijk en stonk  (een viejo verde: zo’n jaar of 55 maar op zijn Ipad deed hij niks anders dan FB-pagina’s afschuimen van beduidelijk jongere deernes), maar Kai gaf geen kik. Wel handig trouwens, zo’n man met Ipad naast je hebben zitten, want met een baby op de schoot kom je zelf moeilijk aan lezen toe, en zo’n Ipad is groot genoeg om mee te loeren. Niet erg netjes misschien, maar vier uur vliegtuig zonder entertainment duurt lang en de voyeur in mij wil ook wat!😉

Opmerkelijk ook hoe vriendelijk mensen zijn voor een alleenreizende jonge (wie over dit adjectief een opmerking durft te maken, krijgt een virtuele saflet!) vrouw met baby’tje. Niet alleen het BA-personeel, maar ook volslagen onbekende mede-reizegers boden aan mijn tas te dragen, de buggy in elkaar te plooien of Kai even over te nemen. En vreemd genoeg, vooral mannen. De vrouwen kijken vertederd naar mijn ventje en raken even zijn handje of zijn gezichtje aan,  maar het zijn de mannen die helpen zeulen en plooien. Wat erg welkom is, want met een baby op je arm een buggy op- of uitplooien vereist wel wat acrobatie. Tenzij je Michael Jackson-gewijs in het nieuws wil komen met een in de lucht bengelende kleine, ofcourse.

En dus is Kai nu officieel ‘geluchtdoopt’, heeft hij zijn toertjes gedaan op Belgische bodem en heeft hij internationaal harten doen smelten en is de vliegangst weer beperkt tot neerstortende vliegtuigen en brandende motoren. Zoals het hoort te zijn. En zolang dat betekent dat ik de kans loop met Jack Shephard op een exotische eiland terecht te komen, kan ik daar best mee leven.

 

* Wat zegt u? Subjectief? Hoezo?

Geef een reactie

