Bedenkingen

Lees net op De Standaard Online dat Jan Terlouw stopt met jeugdboeken schrijven. Omdat hij geen voeling meer heeft met de leefwereld van de kinderen van tegenwoordig. ‘Hun wereld is gevuld met computerspelletjes, twitteren en mobiele telefoons. Dat staat te ver van mij af. Als ik daarover moet schrijven, komt het gekunsteld over.’

Oosterschelde, Pjotr, Koning van Katoren en andere titels in gedachte nemend, kan ik dit alleen maar jammer vinden. Ontzettend jammer. Maar ook zo begrijpelijk. Zelfs ik, prille dertiger, kijk soms met verstomming naar ‘de jeugd van tegenwoordig’ en heb al wel eens de opmerking gemaakt dat kinderen het échte spelen zijn verleerd, dat ze alleen nog maar de fantasiewereld van de PSP en de Nintendo DS kennen maar niet meer in staat zijn zelf een hele nieuwe wereld op te bouwen met behulp van een paar kartonnen dozen en oude lappen stof. Met mijn zoontje nog netjes onder controle in mijn buik, ligt het me dan ook makkelijk te stellen dat ‘al die dingen bij ons niet in huis zullen komen’. Dat ‘die van ons’ met blokken zal spelen en kampen zal bouwen, en op de patio zal ‘sjotten’ ook al kost me dat voorzeker een paar vensterramen. Het is waarschijnlijke ijdele hoop. Onder te brengen in dezelfde categorie als: mijn kinderen zullen nooit overdag televisie kijken, gaan geen snoep krijgen maar alleen gezonde vitabis-koeken en appelen en zullen vlot drietalig worden opgevoed.

We komen hier binnen een paar jaar op terug. Meer dan waarschijnlijk zal ik dan hartelijk in lachen uitbarsten, mijn hoofd schuddend over mijn onnozelheid, terwijl mijn zoon met de Nintendo DS voor de televisie zit een een bollycao naar binnen werkt. Ik kan alleen maar hopen dat er tegen dan op zijn iPad nog plaats over blijft voor een goeie Terlouw of Beckman. In het Spaans. Want die drietalige opvoeding, die bleek te vermoeiend.

Koning_van_Katoren_0810182656

Getagged , ,

Geef een reactie

