Vlaamse gewoontes en gebruiken

Geboortekaartjes, daar doen ze niet aan mee in Spanje. Ik lekker wel. Want was is er leuker dan in je brievenbus een schattige aankondiging te vinden van de geboorte van een klein mensje? Een leuke afwisseling op belastingbrieven, facturen en reclamefolders, toch? Ik vroeg gisteren nog aan mijn collega’s hoe ze hier dan iedereen op de hoogte brengen van de geboorte van een kindje. Boca a boca, was het antwoord. Nou, dan kan het lang duren voor jullie in België horen over een geboorte in Spanje! Nee nee, ik maak gezellig een kaartje, como Dios manda, of tenminste in Vlaanderen toch!

Suikerbonen bij de geboorte kennen ze hier ook niet. Wel ‘peladillas’ bij het doopsel, oorspronkelijk amandelen met een suikerlaagje maar tegenwoordig ook te vinden als chocolade met een suikerlaagje zoals wij dat kennen. Als rechtgeaarde Belg geef ik uiteraard suikerbonen bij de geboorte. ‘Kinnekeskak’ kan je toch niet maanden of jaren bijhouden tot aan het doopsel, dat begint te ruiken, hoor… De peladillas worden wel net als in België in allerhande doosjes, tasjes en zakjes gegeven, met mini-wasspeldjes en bloempjes en kaartjes ter versiering. Na een beetje marktonderzoek op internet durf ik wel te stellen dat we in België al verder staan wat ontwerpen en mogelijkheden betreft, maar dat kan ook te maken hebben met het verschil in budget van een gemiddeld huishouden.  De doosjes en potjes en versieringen die ik zie op Belgische en Nederlandse sites staan mijlenver af van de eerder klassieke ontwerpen van de gemiddelde Spaanse ‘tienda de recuerdos’. Of hechten wij misschien gewoon meer belang aan dit soort details?

Terwijl ik me bezig hou met het eren van de Belgische tradities, houdt de echtgenoot zich zoet met de Ecuatoriaanse gewoontes. Een babyshower moet en zal er komen. Met een papier-maché babypop van een meter groot (ben er nog niet helemaal uit waar die precies voor moet dienen), een waslijn met babykleedjes en God weet wat nog meer. Mijn moeder vertelde hem overigens ook over de houten ooievaars en dies meer die in Vlaanderen in de gazons worden geplant om een geboorte aan te kondigen, en daar zit hij ook al geruime tijd op te broeden. Zo’n ooievaar op het dakterras, dat zou toch niet misstaan? Vraag me alleen af of de buren dan zullen begrijpen waar het over gaat, want, jullie horen me al aankomen, ook die prachtige Vlaamse gewoonte is hier in Spanje volledig onbekend. Ben vooral te vinden voor volgend enigmatisch ontwerp:

Getagged , , , ,

Geef een reactie

