Verscheurd hart

Emigreren heeft één groot nadeel. Je hart blijft voor de rest van je leven verdeeld tussen twee landen. Ik zie het bij mijn echtgenoot die in Spanje toch niet helemaal Spanjaard is, maar in Ecuador ook niet meer helemaal Ecuatoriaans. En ik zie het bij mezelf. Ik voel me Vlaamse maar op bezoek in het vaderland voel ik me steeds meer een olifant in een porseleinenkast. Te luidruchtig, te vrolijk, re recht-voor-de-raap,… te on-Vlaams. En ik voel me ook best Spaans maar toch nooit helemaal: te diplomatisch beleefd, conflict-vermijdend en nét niet uitbundig genoeg. Overal thuis maar nergens helemaal. Zonder te weten waar mijn trouw nu precies ligt: bij Vlaanderen of bij Spanje?

Vandaag werd ik weer maar eens met de neus op de feiten gedrukt. In De Standaard Online las ik over de nakende sluiting van Ford Genk. 4.300 banen op de tocht. Even slikken toch. Al die mede-Vlamingen die plots zonder werk komen te staan. Shit, zeg

Even later hetzelfde bericht in El País online maar dan in een ander licht geplaatst: in Valencia komen er 1.500 banen bij nu Ford besloten heeft de fabricatie van een aantal modellen over te hevelen van Genk naar Valencia. En een jubelsfeer die me overvalt. 1.500 banen! 1.500 mensen die eindelijk weer een loon zullen krijgen, misschien hun huis recupereren, opnieuw over de toekomst durven te spreken…

Twee tegenstrijdige gevoelens in één en hetzelfde hart.

Getagged , , ,

4 thoughts on “Verscheurd hart

  1. Mooi verwoord!

    Ik denk dat ik zelf nog niet lang genoeg geëmigreerd ben om het zo sterk te voelen, maar ik kan het wel begrijpen.

Geef een reactie

