Heimwee

Heimwee. Lang geen last van gehad maar de laatste dagen steekt het gemene knagende ongedierte weer de kop op. De schuld is van Manel, een vriend uit Barcelona die net op Erasmus vertrokken is richting Antwerpen en zijn FB-muur volhangt met mooie plaatjes van mijn geliefde Stad. Waar ik mijn goudomrande studentenjaren doorbracht. En soms met weemoed (die niemand kan verklaren, en die des avonds komt voordat men slapen gaat) aan terugdenk.

Toen ik net zelf terug was van mijn Erasmus daarentegen, stond ik op het lelijkste punt van de Meir –  daar waar al de tramsporen samenkomen, vlák voor de Groenplaats – te huilen van verdriet om mijn geliefde Barcelona. Het lot van de expat, zeker? Voor eeuwig verscheurd tussen twee werelden?

In mijn herinnering schijnt in Antwerpen bijna altijd de zon. Wat schier onmogelijk is gezien het Belgische klimaat. Zon op de trappen van het Museum voor Schone Kunsten, waar het goed zitten was tussen twee lessen door. Zon op de bus en zon op de tram. Zon op dat mooie pleintje met het bio-restaurantje. Smoutebollen zon op de Sinksefoor. En een zakkende zon ‘s avonds aan de dokken, waar we met de meisjes van het kot na het studeren even een wandelingetje gingen maken.

Ook de Belgische keuken is in mijn herinneringen opgewaardeerd. Zo’n lekker brood, zo’n lekkere – eh – fijne vleeswaren (‘Jullie mogen mijn bijval dit weekend opeten’, schreef kotgenootje An ooit op de spiegel voor de Nederlandse achterblijvers die toen nog niet zo bedreven waren in het Schoon Vlaams en de salami lieten bederven), zo’n lekkere koffiekoeken!

De Ecuatoriaanse echtgenoot is helaas niet zo onder de indruk van de Kempische kermiskeuken. Frikadellen met krieken? Jakkes! Kip met appelmoes? Queeeeé? Koffiekoeken is het zowat het enige dat er wel vlot ingaat. En boterhammen met sop en suiker.

Het zal wel weer overgaan, hoor, die heimwee. Die overigens toch meer te maken heeft met verloren tijden dan wel met tastbare zaken. Stuur me een week naar Antwerpen en na twee dagen begin ik te zeuren over pan tomaquet, olijven en de onmogelijkheid een deftige café con leche te krijgen. En dat koffie verkeerd echt niet hetzelfde is. Ach, weemoedigheid, die niemand kan verklaren,..

Getagged , , ,

5 thoughts on “Heimwee

  1. Gretel zegt:

    Geloof me vrij, ik heb het deze zomer twee maanden geprobeerd: het regent ALTIJD in België! Niet dat ik een goed alternatief heb gevonden op dat vlak, wat dat betreft zit jij zeker goed waar je zit! En tussen haakjes, stuur maar weer wat zon naar hier!

  2. Momenteel heb ik daar nog geen last van gehad en ik hoop dat het ook niet te veel zal komen…

  3. goedele zegt:

    altijd welkom hé karolien! Al is het maar om weer stevig overtuigd te geraken van de voordelen van Barcelona🙂

Geef een reactie

