Zonnen mag – de andere kant van het verhaal

Update:

Rarara, wie zit er indirect achter de studie die gisteren uitgebreid werd besproken in de pers? L’OREAL! De studie werd besteld door IPRI, een instituut dat deel uitmaakt van het INSERM dat op zijn beurt deel uitmaakt van de Betancourt Foundation… en wat is de Betancourt Foundation? L’OREAL!!!

Interessante informatie over bruinen, huidkanker en de algemene sun-scare: www.thetanningguru.com

***

Twee blogs op één dag? Ja, mijn welgemeende excuses als dit voor jullie wat teveel van het goeie is, maar na het lezen van het zoveelste artikel over zonnebanken en huidkanker,(http://sociedad.elpais.com/sociedad/2012/07/24/actualidad/1343155006_437598.html) wil ik graag even het volgende verduidelijken:

In tegenstelling tot wat de schrijver van dit artikel beweert, stralen zonnenbanken zowel UVA als UVB uit. UVB is het type straling dat verantwoordelijk is voor het rode kleurtje dat we opdoen als we een tijdje in de zon hebben gelopen en dat zich gewoonlijk vertaalt in een oppervlakkig en niet langdurig lichtbruin kleurtje. UVA daartegen is het type straling dat er langer over doet om de huid te kleuren maar wel voor een donkerdere en langdurigere kleur zorgt.

De meeste horizontale zonnebanken werken met UVA-buislampen voor het lichaamsgedeelte en met UV-B hogedruklampen voor het gezicht. De meeste verticale zonnebanken werken alleen met UVA-buislampen.

Wie zich heeft laten vertellen dat hogedrukzonnebanken de beste van de wereld zijn is er aan voor de moeite, want ja, hij/zij zal sneller een kleurtje opdoen maar dat kleurtje is dus oppervlakkiger en zal sneller verdwijnen.

Dat de Wereldgezondheidsorganisatie de ultravioletstralen heeft ondergebracht in categorie 1 (hoogste risico) van kankerverwekkende materies en bronnen klopt wel. Net zoals rode wijn, feit dat overigens een stuk minder vaak wordt vermeld.  Ja,  dat hadden jullie niet verwacht, hè?

Dat overdreven zonnebankgebruik het risico op huidkanker verhoogt ga ik niet in twijfel trekken, als de British Medical Journal het zegt, zal het zeker wel zo zijn.  Maar is teveel niet altijd trop en trop niet altijd teveel? Waarmee ik wil zeggen: de Europese wetgeving beperkt de straling van zonnebanken tot 0.3W/m2. Zonnebankcentra krijgen jaarlijks een inspecteur met een meetapparaatje over de vloer om te garanderen dat die wet wordt nageleefd. Wordt er vastgesteld dat de gebruikte lampen niet aan de normatief voldoen, wordt de zonnebank verzegeld tot de eigenaar nieuwe lampen heeft geïnstalleerd én de inspectie opnieuw is langsgekomen.  In een goed zonnebankcentrum worden de klanten overigens ingelicht over hun huidtype en het maximum aantal minuten dat ze in principe kunnen zonnebanken zonder te vebranden (professionale machines:  min. 4 – max. 20 minuten).

Op het strand weet je nooit hoeveel straling je huis te slikken krijgt. Dat verschilt van dag tot dag en zelfs van uur tot uur. Zijn er wel of geen wolken? Is er die dag meer UVA o meer UVB? Blijf je een kwartiertje of lig je uren te bakken en braden? Gebruik je wel of geen zonnefilter? Indien het gebruik van zonnebanken het risico op huidkanker met 20% verhoogt, wat is dan de berekening voor een dagje strand? Volgens dit artikel is 5.4% van de huidkankergevallen te wijten aan excessief zonnebankgebruik…. En de resterende 94.6%???

Daar wordt echter een stuk minder over gesproken, want wie dit thema durft aan te raken stuit op de almachtige farmaceutica-industrie. ¡Con la iglesia nos hemos topado, Sancho!

De farmaceutica-industrie waarschuwt voor de risico’s van overdreven blootstellingen aan UV-stralen maaaaaaaaaaaaaaaaaaar – geen nood – hebben de ultieme bescherming voor u en uw dierbare familie, in de vorm van SPF-sprays, -lotions en –sticks. En vergeet vooral niet de speciale kids-versie voor uw nóg gevoeligere kinderen te kopen!

Een goedlopende geldtrein waar ook alle grote cosmetica-merken al lang geleden zijn opgesprongen en die jaarlijk, naarmate de angst voor huidkanker stijgt, méér en méér geld in het laatje brengt. Ik kan het weten, ik verkoop zelf ook SPF.

Waarom stijgt de angst op huidkanker? Is de toename van de huidkankergevallen dan zo angstwekkend? Feit is dat er steeds meer en meer kanker in de wereld is, zowel huidkanker als andere vormen. Dit kan te wijten zijn aan de moderne leefwijze, de steeds grotere blootstelling aan allerhande soorten straling, de vervuiling of verbeteringen in de geneeskunde die toelaten kanker te diagnosticeren in gevallen die vroeger werden afgedaan als ‘ouderdomskwaaltjes’. Maar in het geval van huidkanker neemt de angst sneller toe dan het probleem zelf. Omdat er elke lente en zomer driftig campagne wordt gevoerd door de farmaceutische sector om die goedlopende geldtrein in gang te houden. Wie niet bang is, smeert niet. Wie niet smeert, koopt geen lotions!

Overigens, een geheimpje: SPF 30 beschermt je niet méér dan SPF 4, alleen maar langer. Wat je moet doen is je erithema-factor (= hoe lang het duurt voor je een beetje rood wordt als je na de winter voor het eerst in de zon komt) vermenigvuldigen met de SPF-factor, en dat is de tijd dat je beschermd bent en niet opnieuw hoeft te smeren. Ik bijvoorbeeld kleur na de winter al rood na 10 minuten zon, dus met een factor 4 (4 x 10) zou ik in principe om de 40 minuten moeten smeren. Gemakzuchtig als ik ben, kies ik dus voor een factor 30, zodat ik rustig in slaap kan vallen zonder het risico te lopen als een kreeft terug wakker te worden.

Dit jaar lijken ook vele leken te weten dat een SPF-produkt de volgende zomer geen cent meer waard is en dus vervangen dient te worden. Waarschijnlijk opgepikt uit het één of andere door de farmaceutische sector gesponsorde artikel. Is dit waar? Ja, maar niet helemaal. Wanneer blootgesteld aan zonlicht en warmte, boet de SPF-factor mettertijd aan kracht in. Dit betekent dat wat oorspronkelijk een SPF-30 was, de volgende zomer waarschijnlijk eerder een 15 is of een 10, al naargelang hoelang je flesje heeft liggen bakken op tropische stranden. Je hoeft het dus niet per sé weg te smijten, maar  wél moet je er rekening mee houden dat je een stuk vaker zult moeten smeren. Commercieel gesproken is het uiteraard interessanter te zeggen dat SPF-lotions elke zomer nieuw gekocht dienen te worden. Akke-akke-tuut-tuut- weg-zijn-wij.

Sind enige tijd is er gelukkig ook een pro-UV tendens op gang aan het komen onder artsen en dermatologen, voorlopig vooralsnog in Noord-Europese landen. Want UV-licht heeft niet alleen negatieve effecten, het is ook verantwoordelijk voor de aanmaak van vitamine D, dat in tegenstelling tot andere vitamines, bijzonder moeilijk uit voedsel te halen is. In vele landen worden steeds meer gezondheidsproblemen vastgesteld, zoals osteoporose en depressie, die te wijten zijn aan het gebrek aan vitamine D. Gebrek aan zonlicht zou zelfs verantwoordelijk kunnen zijn voor bepaalde soorten kanker, hoe vreemd dit ook klinken mag.  Een bijzonder interessant boek over dit thema, ‘Zonnen Mag’  werd geschreven door de Nederlande dermataloog Hans van der Rhee. Een aanrader voor wie graag both sides of de story kent.

Getagged , , ,

4 thoughts on “Zonnen mag – de andere kant van het verhaal

  1. Zo zijn de meeste studies tegenwoordig, denk ik: besteld door een bedrijf dat er iets mee te maken heeft en er ook door gesponsord, waardoor de resultaten op zijn minst argwanend geïnterpreteert moeten worden. (Hetzelfde geldt ook dikwijls voor studies over obesitas.)

    We hebben de zon inderdaad nodig voor vitamine D en net zoals andere ‘gevaarlijke’ dingen, moet je volgens mij vooral je gezond verstand laten spreken.

    Ik wil enkel een klein puntje toevoegen aan je zinnetje “Wie niet bang is, smeert niet. Wie niet smeert, koopt geen lotions!” Ik smeer, niet omdat ik bang ben om huidkanker te krijgen, maar omdat ik anders verbrand en dat verdorie fel pijn doet. Met een gevoelige huid gelijk die van mij, smeer ik met factor 30… elk uur.

  2. PS: twee blogs op een dag te veel? Helemààl niet. Meer van dat🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: