Tolle Pret

Een Spaanse krant openslaan staat tegenwoordig garant voor een acute depressie en / of paniekaanvallen. Gaat het niet om de aankondiging van nieuwe belastingen dan worden er wel nieuwe besparingen doorgevoerd in vitale aangelegenheden zoals onderwijs en gezondheid. In de zoektocht naar nieuwe manieren om de lege staatskassen, zowel de regionale als de nationale, te spekken, lijken de politici nu de Heilige Graal te hebben gevonden in het departement Wegennetwerken en Mobiliteit.

In Cataluña was het vorige week de confederatie van taxi-chauffeurs die de kat de bel aanbond.  Ze stelden voor een nieuw soort tol te heffen, te betalen door alle auto-gebruikers die het centrum van Barcelona binnen willen rijden (met uitzondering van de plaatselijke bewoners). Deze maatregel zou het geldtekort van de openbare vervoersmaatschappij verhelpen alsook meer werkgelegenheid scheppen voor de taxichauffeurs zelf. Een niet geheel altruïstisch voorstel dus.

Geheel naar het voorbeeld van Londen, Milaan en Stockholm, is het de bedoeling dat al wie Barcelona wil bezoeken, zijn wagen aan de rand van de stad parkeert en dan zijn weg verderzet met het openbaar vervoer of in één van de vele ‘abejas’ (‘bijtjes’), de zwart-gele stadstaxi’s. Een niet geheel altruïstisch voorstel, dus.

Persoonlijk kan ik me wel in dit voorstel vinden: wanneer ik naar het centrum van Barcelona afzak, laat ik al jaren mijn auto achter op de parking van het treinstation van de één of andere voorstad, om dan de rest van de weg per trein af te leggen. Parkeren in de binnenstad is een hel: wil je een gratis plaatsje dan ben je meestal uren zoet met zoeken en als je dan denkt wat gevonden te hebben,  blijkt meestal uit de parkeerbon onder je ruitenwisser dat het net die dag of op dát uur toch niet het geval was. Besluit je ondergronds te gaan, betaal je gemiddeld 2.5€ tot 5€ per uur, wat na een shoppingspree van een paar uurtjes toch aardig aantikt.

En laat het openbaar vervoer in Barcelona nu net uitstekend geregeld zijn. Het metronetwerk is uitgebreid en brengt je naar zowat alle uithoeken van de stad, de laatste vijf jaar zijn daar nog een stuk of  5 tramlijnen bijgekomen en ook de buslijnen functioneren goed. Waarom dan nog met de wagen gaan?

Natuurlijk bekijk ik dit vanuit een puur particulier oogpunt. Pakketjesdiensten, vrachtwagenbedrijven en leveranciers zijn natuurlijk minder opgetogen met het voorstel van de taxi-chauffeurs. Zij vrezen dat ze bovenop de hoge benzineprijzen ook nog eens extra tolgeld zullen moeten betalen, wat hun kostprijzen nog meer de hoogte in zal drijven en dat midden een zowiezo al moeilijke periode.

Ook op nationaal vlak hebben de politici een nieuw konijn uit de besparingshoed getoverd en ook hier gaat het over het heffen van tolgelden. 3.300 kilometer van het Spaanse wegennetwerk zijn momenteel tolwegen voor het gebruik waarvan ‘peaje’ dient betaald te worden, maar de overige 15.600 kilometer aan snelwegen zijn nog tolvrij. Wat het één of andere rekenwonder bij de regering op het volgende idee bracht: wat als we hier nu ook eens tol op heffen? Bijvoorbeeld 4.5 cent per kilometer voor de gewone weggebruiker en 10 cent voor het zwaardere vervoer? En dan kunnen we ook nog een speciale  ‘bono’ invoeren voor de frequente gebruiker want dat is wel zo fideel…

Hoewel ik me kan vinden in het eerste voorstel, ben ik toch geneigd dit tweede volledig af te schieten. In Catalunya betalen we al 5% extra belastingen op de benzine en zitten we al met een groot aantal tolwegen omdat we nu eenmaal op de Ruta del Sol liggen. Komt hier dan nog 4.5 cent per kilometer bij telkens ik een snelweg wil nemen, dan wordt autorijden toch wel een dure grap… en jammer genoeg is het openbaar vervoer in de rest van Catalunya niet zo goed geregeld als in Barcelona. Misschien toch maar beginnen trainen om binnenkort de 35 kilometer naar het werk met de fiets af te leggen? En alvast een levensverzekering nemen om mijn echtgenoot niet hulpeloos achter te laten in dit land zonder fiestpaden?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: